באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון • באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan
וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

בסוף השבוע האחרון, מתנהל "פסטיבל ההשקעות" המפורסם בעולם - אסיפת בעלי המניות של חברת  ברקשייר האת'וויי , שהמנכ"ל שלה הוא המשקיע האגדי, וורן באפט. באירוע שמתקיים מדי שנה, אל העיירה אומהה במדינת נברסקה שבצפון מערב ארה"ב, מגיעים עשרות אלפי מנהלי השקעות ובכירים כדי לשמוע את מוצא פיו של באפט.

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?
WSJ | האיש שמתכונן ברקשייר האת'וויי ללא וורן באפט

גם השנה, באפט בן ה-93 סיפק את הסחורה. הוועידה השנה נערכה גם לזכרו של שותפו במשך שנים רבות, צ'ארלי מאנגר, שנפטר בנובמבר האחרון. בוועידה, הוא כונה "הארכיטקט" של  ברקשייר האת'וויי, בין היתר, בזכות, גישת השקעות הערך שקידם; זאת, בעוד באפט נתפס כ"קבלן הביצועים", שביצע את ההשקעות לאורך השנים לפי החזון הזה.

בסיכום מפגש של שאלות ותשובות, אמר באפט לנוכחים, ספק בהלצה ספק ברצינות, "אני לא רק מקווה שאתם תגיעו לכאן בשנה הבאה, אני מקווה שאני אגיע בשנה הבאה". אמירה שזכתה לתשואות ולמחיאות כפיים מאלפי הנוכחים בקהל שהתכנסו באסיפה.

הוא דיבר על יורשו לעתיד, מי שצפוי לקבל את החלטות ההשקעה לאחר לכתו של באפט, גרג אייבל. כיום, אייבל מוגדר כסגן נשיא ומשמש כמנכ"ל חברת הבת  ברקשייר האת'וויי אנרגיה. אייבל בן ה-61 הוא "צעיר" במונחים של צמרת ענקית ההשקעות של באפט. בוועידה, התייחס באפט לאייבל בתור יורשו לתפקיד ואמר: "אני חושב שהאחריות צריכה להיות במלואה אצל גרג. האחריות היתה אצלי והעברתי חלק ממנה (לאחרים). נהגתי לחשוב אחרת לגבי הדרך שבה הדברים ינוהלו, אבל אני חושב שהאחריות צריכה להיות של המנכ"ל (הבא בעתיד)".

באפט הוסיף כי המנכ"ל יהיה מי שיצטרך לקבל את ההחלטות בנוגע להשקעות. "אנחנו לא ננסה להעסיק 200 אנשים שינהלו כל אחד מיליארד דולר. זה לא עובד ככה", אמר. לפי הנוכחים בוועידה, הוא הבהיר כי אייבל יקבל את משרת המנכ"ל לאחר לכתו.

נמנע מאור הזרקורים: זה האיש שיירש את באפט

כיום, בגיל 61, אייבל אחראי לכל העסקים של ברקשייר שאינם קשורים לביטוח, החל מחברות בניין ועד כימיקלים, חברות לייצור נעליים ומפעלי ממתקים. בבעלותה של ברקשייר אפילו אחת מחברות מסילות הברזל הגדולות ביותר בצפון אמריקה.

בפרופיל על אייבל שוול סטריט ג'ורנל פרסמו בסוף השנה, צוין כי אייבל, שלא כמו הבוס שלו, נמנע מאור הזרקורים, ואפשר להמר בביטחון שכנראה לא יופיע בטלוויזיה בתדירות של באפט, שהופיע גם בתפקידי אורח בסדרות "All My Children" ו"המשרד". אבל הוא צפוי להיות מנהל מעורב יותר בהשוואה לבאפט שהתפרסם בגישה הבלתי־מתערבת שלו. בנוסף, נכתב כי אייבל גר בדמוין, אייווה, כשעתיים נסיעה ממשרדי ברקשייר באומהה, נברסקה. הוא נולד וגדל בערבות קנדה, ומצעירותו כרואה חשבון מתחיל הראה שהוא מסוגל לקרוא ולהתחבר עם אנשים באותה קלות בה הוא בודק דוחות מאזן.

לצידו של באפט, אייבל הצטרף לאחר שברקשייר השתלטה בסוף המאה שעברה על חברת אנרגיה שבה עבד. ב-2018 באפט קידם את אייבל, ומינה אותו אחראי על פעילויות שאינן קשורות לביטוח, וכן מינה אותו לסגן יושב ראש וחבר דירקטוריון.

הבינה המלאכותית: "שד גרעיני בבקבוק"

עם פרסום תוצאות הרבעון הראשון של 2024, התברר כי  ברקשייר האת'וויי, שהיא מחזיקת מניות גדולה בחברת אפל , צמצמה את הפוזיציה שלה בכ-13%. לפי הדוחות, החברה מחזיקה במניות אפל בשווי של 135.4 מיליארד דולר כעת. באפט התייחס לנושא ואמר, בין היתר, בדיפלומטיות, שהמימושים נעשו בשל שיקולי מיסוי, ולא בהכרח כאמירה ארוכת־טווח לגבי השקעה באפל. הוא רמז שייתכן שהמסים בארה"ב יעלו בשל הגירעון העצום שצברה המדינה. כמו כן, אמר שמאוד סביר שאפל תיוותר האחזקה הגדולה שלו, למרות הדיווחים האחרונים על ירידה במכירות שלה.

באפט התייחס גם לטרנד הבינה המלאכותית שמלהיב את וול סטריט בשנה החולפת. ההתייחסות שלו הייתה שונה מהצפוי. הוא התריע מפני ההשלכות של התחום על הונאת אנשים (Scamming). "כשאתה חושב על הפוטנציאל להונות אנשים. אם אתה יכול לייצר תמונות שאני אפילו לא יכול להגיד (אם הן אמיתיות): 'אני צריכה כסף, זאת הבת שלך, ואני צריכה שתעביר לי 50 אלף דולר בהעברה בנקאית'. הונאת אנשים תמיד הייתה חלק מהסצנה האמריקנית. זו תהיה התעשייה הצומחת בכל הזמנים".

באפט אמר כי "ל-AI יש גם פוטנציאל לדברים טובים. אני כנראה הייתי שולח כסף לעצמי, במקום לאיזו מדינה משוגעת. אין לי עצה לגבי זה. אנחנו לא יודעים איך לנהל את ה'שד הגרעיני בבקבוק' (Nuclear Genie). אבל כמי שלא מבין שום דבר בנוגע לזה, יש בזה פוטנציאל עצום לטוב ולרע, ואין לי מושג לאן זה ילך".